woensdag 5 december 2012

Beslissingen

Waarom zijn beslissingen nemen zo zwaar? Vooral voor vrouwen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat vrouwen een keuze moeten maken tussen een aantal dingen. Bijvoorbeeld welke soort bonbons. Hoe lang staan we dan wel niet voor die schitterende glanzende vitrines met al die verschillende heerlijkheden? Dertig minuten? Een uur? Of een keuze tussen twee leuk gekleurde broeken. Uiteindelijk laat je ze hangen, of je koopt ze alle twee.

De meeste beslissingen die je maakt zijn niet levensbedreigend, maar toch is en blijft het moeilijk. Vandaag hebben we op school een hoorcollege gehad over het kiezen van je minors en stages. Het eerste wat ik dacht was "Oh, oh. Ik moet kiezen..." En met mijn geweldige fantasie rijke gedachtes zeg ik mezelf natuurlijk werken bij iedere stageplek. Dan bij een basisschool, dan in het ziekenhuis, dan bij een stotterpraktijk en ga zo maar door. En natuurlijk! Ik vond het allemaal ook nog even leuk. Nou, dat wordt een makkelijke keuze! Niet dus. Het werkt ook niet echt motiverend als je iedereen om je heen (merendeel meiden) hoort zeggen: "Oh ik wil dat! Zeker weten!". Om bonbons staan ze uren te twijfelen. Nu moet ik wel zeggen, als je iemand wilt ontmoeten die kan bekend staan als de eeuwige twijfelaar, dan ben je bij mij bij het goede adres. Ik ben namelijk perfectionistisch en twijfel bij iedere keuze of het wel de goede keuze is. Ja, ook bij bonbons. Het leuke alleen is, is dat ik ook nog zo chaotisch als maar wat ben. Ik zie het al helemaal voor me hoe ik uiteindelijk mijn stage plek ga uitkiezen. Ik denk dat mensen me dan maar moeten vermijden of zo. Die worden dan gek van me.

Er zijn ook nog minder leuke beslissingen die je moet maken in je leven. Bijvoorbeeld het kiezen tussen liefde of alleen blijven. Als je weet dat je relatie niet goed zit, maar toch ervoor kiest om bij je partner te blijven dan ga je er aan onderdoor. Maar de beslissing nemen om het uit te maken en alleen te zitten doet ook zo'n pijn. Dat zijn van die beslissingen waarbij mensen liever kiezen tussen welke bonbons of kleur broek ze willen dan hun relatie.

Misschien helpen deze gedachtes wel tot het maken van snellere beslissingen bij eenvoudige of leuke keuzes? Alhoewel ik dan toch nog alle twee de broeken zou kopen... Stiekem...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten